Tehtävässä pyydettiin tutustumaan kahteen sosiaalisen median sovellukseen. 

Käytössäni on muutamia sovelluksia, joista tutuin ja eniten käyttämäni on Facebook. Vaikka käytänkin sosiaalista mediaa, rajoittuvat taitoni käyttää sosiaalisen median alustoja vain muutamiin sovelluksiin. Olen käyttäjänä siten jossakin noviisin ja peruskäyttäjän välimaastossa. Koska nykyisessä työssäni (valtion virastossa) työskentelen näyttöpäätteen ääressä, en vapaa-ajallani välitä "roikkua" näytöllä. Nykyinen työpaikkani löytyy usealta some-kanavalta, mutta viestintästrategian mukaan tilien sisällöstä vastaavat vain nimetyt henkilöt.

Facebookin avulla on mahdollista saada näkyvyyttä. Markkinointi sosiaalisessa mediassa lienee jo nykypäivänä ohittaneen perinteiset painotuotteet. Facebookissa on mahdollista tehdä yritystä ja sen toimintaa tunnetuksi. Lisäksi se on nopea tapa tavoittaa ihmisiä, asiakkaan on helppoa ottaa yhteyttä viestien avulla (esim. yrityksen asiakaspalvelua voi hoitaa myös Facebookin avulla).
Facebook mahdollistaa myös ammatillisen verkostoitumisen ja tiedon jakamisen. Vaatii kuitenkin tarkkaa harkintaa sekä ammatti- että yksityiskäytössä, mitä ja miten julkaisee Facebookissa, joka on liiketoimintaan perustuva yritys. Julkaisujen ja tiedon jakamisessa tulee huomioida myös niiden julkisuus ja tiedon nopea leviäminen; kun jotakin on kerran verkkoon julkaissut, on tiedon leviämistä enää mahdotonta hallita.  
Facebookissa on mahdollisuus perustaa myös suljettuja ryhmiä, jotka mahdollistavat esimerkiksi työyhteisön ryhmäytymisen luomalla oman suljetun ryhmän. Edelleen tulee kuitenkin muistaa, että vaikka ryhmät ovatkin suljettuja, ne eivät ole täysin salattuja. 

Minulta löytyi entuudestaan myös LinkedIn -profiili.
Mutta en kuitenkaan aiemmin ole viitsinyt nähdä vaivaa tutustuakseni sen mahdollisuuksiin. Aktivoin tunnukseni ja kävin tutkailemassa LinkedIn -maailmaa. 
Sovellus tarjoaa mahdollisuuden ammatilliseen verkostoitumiseen ja tarjoaa mahdollisuuden myös työnhakuun. Yksityishenkilönä minulla on mahdollisuus luoda sovellukseen julkinen CV ja hankkia tilini avulla lisää näkyvyyttä.
Työkäytössä LinkedIn tarjoaa kanavan hankkia yritykselle näkyvyyttä rekrytoinnin lisäksi väylän markkinointiin, ammatilliseen verkostoitumiseen ja nopeaan tiedon jakamiseen.
LinkedIn -tutkimusmatkani on vasta alussa, joten sen hyödyntämistä on haastavaa arvioida. Sovellukseen tutustuminen vie aikaa, sillä minusta se näyttää varsin sekavalta. Nopeasti tarkastellen toiminta-ajatus näyttäisi noudattavan saman tyyppistä kaavaa kuin Facebook.