Päädyin pohtimaan sosiaalisen median hyödyntämistä sosiaalialalla, koska opiskelen sosiaalialan tutkintoa.

Sosiaalisen median avulla voidaan tehdä toimipisteen/yrityksen toiminnasta näkyvämpää ja kuvailla konkreettisesti sen toimintaa, esimerkiksi julkaisemalla kuvia tai kertomuksia ajankohtaisista tapahtumista mm. luomalla julkaisun vanhuspalveluyksikön virkistystapahtumasta. Tosin sosiaalialalla tulee tarkkaan miettiä ja harkita julkaisujen sisältö, sillä työasioiden julkinen kommentointi tai käsittely ei ole soveliasta. Suomen lainsäädäntö asettaa tarkat säännöt ja rajat, miten asiakastietoja tulee käsitellä ja miten asiakkaan yksityisyyttä kunnioitetaan.

Hyvä käytäntö näyttäisi sosiaalista mediaa seurattuani olevan, että toimipisteellä on nimissään oma tili sosiaalisessa mediassa, jonka kautta viestintää hoidetaan. Työyhteisön jäsenet eivät kommentoi yksityishenkilöinä vaan viestintä hoidetaan toimipisteen ”virallisen” tilin avulla. Siten myös työntekijöiden on helpompaa erottaa työaika vapaa-ajastaan. Mietittävä on myös sitä, saako seuraajat julkaista Facebook -seinälle vai rajoitetaanko viestintä vain toimipisteen julkaisujen kommentointiin. 

Tällä
Facebook -sivulla toimipisteen asiakkaan julkaisut tukkivat Facebook -sivun ja  julkaisujen perusteella toimipisteen toiminta näyttäisi keskittyvän ainoastaan ruokapalveluun, vaikka todellisuudessa näin ei ole. Sosiaalisen median viestintäkäytäntöä onkin mietittävä tarkkaan, sillä myös sosiaalinen media vaikuttaa toimipisteestä muodostuvan mielikuvan ja julkisuuskuvan muodostamiseen. Esimerkiksi tässä  järjestön toiminta näyttää postiiviselta ja varsin aktiiviselta! Pohdiittavaksi jää, onko kuvien julkaisemiseen kysytty lupaa kuvassa näkyviltä henkilöiltä.

Sosiaalinen media lisää asiakkaiden ja heidän omaistensa mahdollisuuksia antaa palautetta toimipisteen toiminnasta ja palveluista. Asiakkailla on mahdollisuus osallistua keskusteluun ja olla mukana kehittämässä palveluita. Myös erilaisten kyselyiden toteuttaminen Facebookissa on mahdollista. Sosiaalisen median avulla asiakkaan yhteydenottokynnys voi madaltua. Sosiaalialan erityispiirteet huomioiden, ei varsinaista asiakastyötä voida hoitaa vain Facebookin avulla, mutta se kuitenkin tarjoaa tavan ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä.