Tehtävässä pyydettiin tarkastelemaan oman alaan liittyviä keskusteluja, jotka käsittelevät tietosuojaa. Lisäksi tehtävässä pyydettiin joko osallistumaan kyseisiin keskusteluihin tai kommentoimaan aihetta.

Tarkasteluni näkökulma on tällä opintojaksolla sosiaaliala.
Etsittyäni sosiaalisesta mediasta keskusteluja aiheeseen liittyen, on todella haastellista löytää julkisia keskusteluja. Itseasiassa tämä on todella positiivinen havainto! (Tietysti on mahdollista, että en osannut etsiä oikeasta paikasta...)
Se, että en löydä sosiaalisesta mediasta alan ammattilaisten avoimia keskusteluja tietosuojaan liittyen, on viesti siitä,
että tietosuoja on huomioitu. Keskustelut tapahtuvat suljetuissa yhteisöissä, joille pääsy edellyttää ammatillisia perusteita; työyhteisöön tai -verkostoon kuulumista. Esimerkiksi Facebookissa kuulun sosionomien ryhmään, mutta keskustelut tapahtuvat vain ryhmän sisällä. Toki on aina muistettava, että tietosuoja sosiaalisen median suljetuissa ryhmissä ei ole absoluuttinen, joten keskusteluissa tulee edelleen muistaa omat lainsäädännölliset vastuut ja velvollisuutensa.

Avoimella keskustelulla sosiaalisessa mediassa voi olla merkittävä vaikutus yhteiskunnallisena vaikuttajana. Jos mietitään millaiseen pyöritykseen vanhustenhuolto on joutunut, voidaan taustalta löytää avoimia keskusteluja vanhustenhuollon tilasta nykypäivänä. Koska vanhustenhuollossa, kuten sosiaalihuollon palveluissa yleensä, omavalvontaa ja valvontaviranomaisten suorittamaa valvontaa on ollut jo ennen esiin noussutta vanhuspalveluiden kohua. Voin olla väärässä, mutta vaikuttaa siltä, että sosiaalisen median viestintä tavoittaa yleisön nykypäivänä perinteistä mediaa paremmin. Esimerkiksi tässä keskustelussa vaihdetaan ajatuksia tietosuojasta varhaiskasvatuksessa. 

Avoimella viestinnällä on myös kääntöpuolensa, sillä sosiaalisessa mediassa käydyt julkiset keskustelut saattavat aiheuttaa sosiaalista vahinkoa sekä keskustelijalle itselleen että keskustelun kohteelle. Tässä keskustelussa ei varsinaisesti käsitellä tietosuojaa, mutta keskustelun sisältöä voi tarkastella tietosuojan näkökulmasta. Anonyymina pysyvä kirjoittaja kirjoittaa varsin kärkevästi toimipaikan toiminnasta oltuaan siellä työsuhteessa vain muutaman päivän ajan. Kommentointi ei pysy enää yleisellä tasolla, kun kommenteissa viitataan toimipisteen johtajaan, joka luonnollisesti on yksinkertaista selvittää. Sen sijaan, että arvostellaan johtajan toimintaa anonyymisti keskustelupalstalla, tulisi kyseisen kommentoijan ilmoittaa havaitsemastaan epäkohdasta valvontaviranomaiselle (AVI).

Henkilökohtaisen mielipiteen ilmaisemiseen on oikeus, mutta tulee tarkkaan miettiä, miten oikeuttaan käyttää. Julkaisujen lukija ei välttämättä erota, milloin on kyseessä julkaisijan henkilökohtainen mielipide ja milloin mielipide edustaa työnantajan näkemyksiä ja arvoja. Omaa some -käyttäytymistään tulee harkita myös oman etunsa kannalta, sillä harkitsemattomalla käytöksellä voi aiheuttaa myös itselleen vahinkoa, oma digitaalinen identiteetti on myös työnantajan löydettävissä. Sosiaalisen vahingon lisäksi huolimattomalla some -käyttäytymisellä voi joutua jopa identiteettivarkauden uhriksi. Omien henkilötietojen suojaaminen on ensiarvoisen tärkeää toimiessaan millä tahansa verkkoalustalla.