Tehtävässä pyydettiin tutustumaan verkosta löytyvään jonkin työyhteisön sosiaalisen median käyttöön liittyviin pelisääntöihin. Tutustuin erään terveydenhuoltoalan työyhteisön pelisääntöihin.

Pelisäännöt korostavat erityisesti tietoturvaa sekä sosiaalisen median teknisen käytön osalta että julkaisujen sisällön kannalta. Lyhyet ja ytimekkäät pelisäännöt ovat mielestäni toimivampi tapa muistuttaa henkilökuntaa vastuullisesta käyttäytymisestä sosiaalisessa mediassa kuin paksu ja yksityiskohtainen manuaali, jota kukaan tuskin lukee loppuun saakka. Pelisäännöissä esiin nostetut asiat ovat mielestäni jopa itsestäänselvyyksiä. Mutta koska työnantajalla velvollisuus on perehdyttää työntekijänsä, myös sosiaalisen median käyttö rajoituksineen on ohjeistettava ja perehdytettävä työyhteisössä.

Lukemassani ohjeessa kerrotaan, että kyseisessä työyhteisössä sosiaalisen median käyttö työajalla on sallittua vain työtehtävien hoitamiseen. Mielestäni on erittäin tärkeää, että tämä asia on ilmaistu kirjallisessa ohjeessa. Työnantaja voi tarvittaessa vedota kirjalliseen ohjeeseen, jos säännön noudattamisessa ilmenee ongelmia. Lisäksi ohje kieltää työpaikan sähköpostitilin (jossa näkyy organisaation nimi) käyttön vapaa-ajan tarkoituksissa, joka viestii siitä, että työnantaja on tarkka omasta digitaalisesta identiteetistään. Työyhteisön julkisuuskuvan hallitsemiseksi ohjeessa muistutetaan, että mikäli yksityishenkilönä työpaikan ulkopuolella mainitsee sosiaalisessa mediassa, toimii samalla epävirallisesti työnantajan edustajana. Työntekijöitä pyydetään tarkasti miettimään, mitä ja miten he viestivät työyhteisöstään myös vapaa-ajallaan.